Marknadsför fisk som ett hållbart alternativ!

LAVT KLIMAAVTRYKK: Pelagisk fisk kommer best ut i klimasammenheng. På bildet poserer administrerende direktør i Ouwehand, Anton van der Plas, med en matjessild slik den nederlandske delikatessen skal LAVT KLIMAAVTRYKK: Pelagisk fisk kommer best ut i klimasammenheng. På bildet poserer administrerende direktør i Ouwehand, Anton van der Plas, med en matjessild slik den nederlandske delikatessen skal
Översatt och tolkad från Fiskeribladet.no

Främja fisk som något hållbart
Siffror från Norges Sjömatsråd  visar att fiskförsäljningen minskade med 15 procent år 2017. Framförallt är den yngre generationen 18-34 år som sticker ut på det negativa hållet.

Mätbart
Nyligen publicerades en rapport från Sintef som tog kolavtrycket för olika typer av livsmedelsproduktion. Detta är alltså ett mått på hur miljövänlig en livsmedelsproduktion är. Inte överraskande sätter fisk, både vild och odlad, köttproduktion i skuggan.

Rapporten visade till exempel att ett kilo norska laxfiléer som såldes i Paris resulterade i utsläpp på cirka 2,5 kilo CO2-ekvivalenter. Vitfisk, som torsk, sei och kolja, kom på samma resultat som lax. I jämförelse är köttprodukter som gris långt över fisk med ca 5,9 kilo och nöt med 30 kilo!

Vi kan därför vara tydliga med att fiskproduktion ur ett hållbarhetsperspektiv är ett bättre alternativ än köttproduktion. Dessutom finns det en typ av livsmedelsproduktion som till och med sätter lax och vitfisk i skuggan. Sill och makrill har ett betydligt lägre koldioxidavtryck än både lax, sik, kyckling och, såklart, kött. Överraskande visade rapporten att sill och makrill hade ett utsläpp på knappt 1,0 kilo CO2-ekvivalenter per kilo.

Samtidigt visar siffror nordborna vill bidra till att minska klimatutsläppen. Inte bara vill de minska klimatförändringen, undersökningen visar också att 90 procent vill välja varor med lågt klimattryck och 85 procent är villiga att minska sin egen konsumtion.

Marknadsför låg klimatpåverkan
I en tid då många köper elbilar och tydligt hänger på "klimatvågen", är det anmärkningsvärt att inte en låg klimatpåverkan i samband med livsmedelsproduktionen inte marknadsförs av fiskerinäringen. Eftersom det är ett ord som säljer idag måste det vara "hållbart".

Om försäljningen av fisk har minskat är det inte orimligt att anta att de som har valt bort fisk har valt köttprodukter som substitut. Om sjömatsindustrin är på tårna här kan den kommunicera med befolkningen att om de väljer fisk snarare än kött, kommer de att bidra till att minska klimatutsläppen. Eftersom det är vad befolkningen vill enligt de undersökningar som publicerats så är det en viktig poäng som inte får missas.

Originaltext: Fiskeribladet.no 17 okt 2018 >>
 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln