Sex trender som säljer

I holländska Jumbo Foodmarkt Utrecht har man integrerat restaurangdelen in i butiken, här finns både asiatiskt och mexikanskt att välja på. Foto: Valstar/Beeld Werkt I holländska Jumbo Foodmarkt Utrecht har man integrerat restaurangdelen in i butiken, här finns både asiatiskt och mexikanskt att välja på. Foto: Valstar/Beeld Werkt
Årets sex viktigaste trender att hålla koll på har listats av analysföretaget IGD.
Många av dem har plockats upp i någon mån i Sverige, men utomlands ligger man ofta steget före i utförandet.

1. Uppgraderingen av emv, egna märkesvaror, till premium.
Allt fler kedjor använder emv för att bredda utbudet och nå målgrupper som söker ett premiumsortiment inom olika kategorier. Som exempel lyfter man fram Coops ekologiska hudvårdsprodukter.

2. Närproducerat.
Kunderna vill gärna stödja små lokala tillverkare och butiker som tar in närproducerat vinner mycket goodwill hos kunderna. Ju mer lokalt desto bättre, men även svenska varor föredras framför utländska. Som exempel lyfter man fram Eroski i Spanien där e-handelskunderna kan filtrera per region och Midcounties Co-operative i Storbritannien som lyfter fram produkter som tidigare bara kunde köpas via gårdsförsäljning.

3. Snabba enkla leveranser.
Kundernas förväntningar på snabba enkla leveranser ökar. I Sverige är det främst e-handelsföretag som Apotea som levererar ibland redan samma dag. Matkedjorna har en bit kvar. Som exempel lyfter man fram främst amerikanska företag som Walmart som låter kunderna handla genom sms, Kroger som testar förarlösa bilar för matleveranserna.
4. Hälsa. 
Livsstil och hälsa fortsätter att vara i fokus för konsumenterna och dagligvaruhandeln kan underlätta mycket för konsumenterna att göra bra livsval. Japanska FamilyMart har kombinerat butiken med ett gym där man säljer energidryck och bars. Danska Coop har infört så kallade smarta recept för att minska matsvinnet. Ica har infört en tjänst där man kontrollera sitt klimatavtryck.

5. Attraktiva butiker.
Butiker måste jobba hårt för att bli en destinationsbutik. Kunder vill ha enkelheten från att handla på nätet kombinerat med att bli överraskade och inspirerade. I Storbritannien har Asda installerat en maskin som låter kunderna hämta ut paket under en minut, Jumbo Foodmarkt som har saluhall, kafé och matbutik integrerat (ingen förbutik med ett lite kafé, utan helt integrerat).

6. Plast.
Trenden som svenskarna har hakat på. Alla jobbar nu för att bli av med den svarta plasten, införa plastsorter som går att återvinna till ny plast och förpackningar som är mer miljövänliga.

Källa: Fri Köpenskap 7 sept 2018 >>
 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln