"Funktionellt näringsbudskap" skall locka fler köpare av sjömat

Foto & originaltext: Madelyn Kearns Foto & originaltext: Madelyn Kearns
Konsumenter i dag är väl medvetna om att sjömat är ett hälsosamt val. Det är goda nyheter, men det är också en utmaning, enligt Susan Marks, hållbarhetschef för Alaska Seafood Marketing Institute (ASMI).

Under en paneldiskussion vid årets SeaWeb Seafood Summit i Barcelona, ​​Spanien, talade Marks om de senaste  insikterna som ASMI har upptäckt genom sina olika kampanjer och initiativ som syftar till att övertyga samhällen runt om i världen för att hänge sig åt sjömat.

"Modeordet för oss just nu är funktionellt näringsbudskap. I ett nötskal är det inte bara att säga att sjömat är bra för dig längre - vi måste förklara för konsumenterna exakt vad det betyder för olika delar av kroppen. Vi måste ge dem information som de kan omfamna och sätta tänderna i" sa hon.
Dagens konsumenter är ett nyfiket gäng som är hungriga på detaljer, säger Marks. Det är inte längre tillräckligt för att bara berätta för dem att sjömat är hälsosamt - industrin måste vara mer specifik än så. Vi har gått in i epoken med "funktionellt näringsbudskap", förklaras Marks.

ASMI har införlivat funktionellt näringsbudskap i sina olika marknadsföringskampanjer riktade till konsumenter över hela världen. Materialet inkluderar en "infographic" som visar en dansare, med flera markörer som beskriver hur  sjömat kan berika olika regioner i människokroppen. Organisationen arbetar också med ett antal "tredje partens röster som bloggare, media och idrottare", liksom läkare, dietister och konferensledare för att hjälpa till att sprida Alaska Seafoods fördjupade välbefinnande, sade Marks.

"Det här begreppet funktionellt näringsmeddelande integreras verkligen i många av våra kampanjer och samarbeten. Vi delar detta med registrerade dietister och ledare på konferenser för att ytterligare visa upp fördelarna, säger hon.

"Vi lägger strategin; bra för dig, bra för planeten på global nivå, från Brasilien till Japan," tillade Marks.

Det växande digitala landskapet förändrar hur konsumenterna engagerar sig i sin personliga hälsa och välbefinnande, liksom hur de handlar, bland annat  fisk och skaldjur", säger Marks.

I denna omvärld finns det möjlighet för skaldjursindustrin att utnyttja sitt starka livsstilsmeddelande med teknik och ett växande fitnessfokus för att nå fler konsumenter framåt, föreslog hon.

Fritt översatt artikel: Seafood Source 21 juni 2018 >>
Infographic och artikelns källa: Alaskan Seafood >>
 
SEAFOOD IS ONE OF THE HEALTHIEST FOODS ON THE PLANET.
Naturally high in many essential vitamins, Alaska seafood contains vitamins E, C, D and A. Some varieties are very high in antioxidant E, which has proven to strengthen the immune system, and lower the risk of heart disease by reducing the buildup of plaque in coronary arteries. Some studies reveal possible protection against cancer and the formation of cataracts.

Many people are aware of the health benefits of long-chain omega-3 fatty acids that are found exclusively in fish and shellfish. The body has a strong preference for these versus the omega-3s found in plants, such as walnuts or flax. It is important to know the difference to make smart choices for your health.
Alaska seafood also contains a wide variety of minerals including zinc, iron, calcium, and selenium.
 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln