Stora hälsofördelar vinner över små risker - ät fisk!

Efter larmrapporter i media: FR granskar fakta!

Klicka på bilden ovan för att läsa hela rapporten. Tillgänlig endastför FR:s medlemmar. Klicka på bilden ovan för att läsa hela rapporten. Tillgänlig endastför FR:s medlemmar.

Efter rubriker som "SOS - varning för sill" och "Sill kan säljas med fel märkning" har Fiskbranshens Riksförbund rett ut hur det verkligen ligger till.

"Grunden är något av ett missförstånd mellan branschen och rapporterande media i detta fallet." säger FR:s ordförande Krishan Kent.

Det handlar om hur man märker produkter innehållande sill som kommer från Östersjön. Eftersom det kan finnas risk för dioxiner i Östersjösill ville media larma om att det kan finnas sill från Östersjön i produkter utan att konsumenten får veta det. Man fick det att låta som om branschen medvetet ville vilseleda konsumenten men så är naturligtvis inte fallet. Sill från Östersjön används generellt i väldigt liten utsträckning i sillprodukter som matjessill och inlagd sill och när den används, är bransch-standard att märka burken med just Östersjön, även om lagen inte är tvingande.

"Man kan äta sill helt utan oro." fortsätter Krishan Kent. "Sill är lite av en superfood - full av nyttiga Omega-3-fettsyror och D-vitamin - och fördelarna är många med att äta detta fantastiska protein från havet."

Det är också viktigt att notera att det är mängden dioxin du äter under en hel livstid som räknas – inte vad du kan råka få i dig vid en enstaka måltid.

Läs hela rapporten här >>
(endast för medlemmar - är du medlem och saknar inloggningen: skicka ett mail till info@fiskbranschen.se så ordnar vi det.)

Fisk är säkert - och viktigt - att äta

Nyttigt i midsommar! Foto: arkivbild Nyttigt i midsommar! Foto: arkivbild
Källa: norskfisk.se >>

Det konstaterar både svenska och norska Livsmedelsverket. "Mattilsynet" presenterade nyss sin uppdaterade risk/nytta-utvärdering av fisk. Rapporten visar att konsumtion av fet fisk inte innebär någon risk för skadliga mängder av miljögifter. Det gäller även kvinnor i fertil ålder.

– Uppdateringen är viktig för att vi ska kunna ge befolkningen rätt råd om hur de ska äta sunt och tryggt, säger Harald Gjein vid Mattilsynet.

Hon konstaterar att det finns gott om dokumentation som stöder att fisk skyddar mot hjärt- och kärlsjukdom. Fisk påverkar utvecklingen av nervsystemet positivt hos foster och barn. Att inte äta tillräckligt med fisk, dvs mindre än en gång i veckan, innebär att man kan gå miste om dessa hälsofördelar.

Ät fisk två till tre gånger i veckan
Rådet är att äta fisk två till tre gånger i veckan och att gärna använda fisk som pålägg. Man understryker också att kosttillskott med fiskolja inte ger samma hälsofördelar som fisk som mat.

Fleromättat fett, omega-3 & omega-6

Källa: Livsmedelsverket >>

Fleromättade fetter är livsnödvändiga. Kroppen kan inte själv tillverka dem utan vi måste få i oss dem via maten.

Vad är fleromättat fett?
De viktigaste fleromättade fetterna heter omega-3 och omega-6. Omega-3 och omega-6 är egentligen namn på två familjer av fleromättade fetter. I dessa familjer ingår olika långa fettsyror som har olika funktion i kroppen.

Moderfettsyran i omega-3-familjen heter alfa-linolensyra. Moderfettsyran i omega-6-familjen heter linolsyra. Moderfettsyrorna är medellånga fettsyror som till viss del kan omvandlas till längre fettsyror i kroppen. De vanligaste långa omega-3-fettsyrorna är eikosapentaensyra (EPA) och dokosahexaensyra(DHA). Den vanligaste långa omega-6-fettsyra är arakidonsyra.

Var finns fleromättat fett?
Omega-3-fett finns i till exempel:
  • fet fisk som lax, makrill, sill och sardiner (innehåller EPA och DHA)
  • vissa alger (innehåller EPA och DHA)
  • rapsolja och matfetter gjorda på rapsolja
  • valnötter.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln