”Vi ser ett skifte mot lättare kött – och mer veganskt”

Svenskarna äter mindre kött, visar nya siffror från Jordbruksverket. Köttätandet kommer troligen att fortsätta minska, delvis beroende på klimatfrågan, enligt trendanalytiker.
På senare tid har vegetariska trenden vässats, nu är det veganskt, helt utan animaliska ingredienser, som gäller.
– Kul att det äntligen kommer siffror på minskat köttätande!
Christina Cheng, trendanalytiker och grundare av trend- och innovationsbyrån Sprillo tycker nedgången är väntad. Och en trolig anledning till minskningen är klimatfrågan där både köttätande och flygvanor tillhör det som debatteras flitigt.
– Jag tycker man kan se att när det gäller kött och flygning finns det en social laddning som inte har funnits tidigare, säger hon.
Den starka ekologiska trenden bottnade mycket i omsorg om den egna hälsan och fick fart av rapporter om giftiga bekämpningsmedel på bland annat bananer. När det gäller att välja bort kött handlar det dels om hälsan men också lika mycket om miljö och klimat.
– Det är första gången vi ser att ett stort trendskifte när det gäller mat inte är så jag-fixerat.
– Att ändra sitt beteende fyller en typ av vakuum. Det ger en riktning för unga som undrar vad de ska göra med livet. Tja, de kanske ska rädda världen, säger Christina Cheng.
Maten vi äter i Sverige orsakar utsläpp av ungefär två ton koldioxidekvivalenter per person och år. Köttet står för den största delen, ungefär en tredjedel eller 0,6 ton.
När det gäller att äta mer grönt finns det en skillnad mellan stad och land. Den blev tydligt då en stor hamburgerkedja under ”Earth hour” förra året körde en kampanj med rabatt på sin gröna meny.
– I Lund köpte 98 procent den gröna menyn under den timmen. I Haparanda såldes inte en enda.
Vegetarisk mat har de senaste åren blivit mer vardagsmat för alla än tidigare. Butiker har känt av trenden och satsat stort på gröna rätter, Livsmedelsverket har tagit fram en vegetarisk tallriksmodell, på krogarna erbjuder kändiskockar helt eller delvis vegetariska menyer. Men den senaste tiden har trenden vässats och nu är det veganskt, helt utan animaliska ingredienser, som växer.
– Den vegetariska trenden fastnade lite och känns inte så spetsig medan vegansk nästan är en politisk markering, säger Christina Cheng.
Som så mycket annat kommer influenserna från Kalifornien där den veganska trenden funnits i cirka 10 år. Draghjälpen kommer från Hollywood-eliten, bland andra Justin Timberlake och Leonardo di Caprio, som kommit ut som veganer. Den senare använder också sitt kändisskap för att aktivt arbeta för klimatet.
– I USA är det veganska laddat med en njutningsfull stil. Fokuset har inte varit på att välja bort saker utan på att ta vara på att växtriket har mycket att erbjuda. Att man inte har någon ost eller köttbit, det tänker man inte på så mycket då.
Trenden mot mindre kött finns i flera av de rika västländerna där köttätandet har varit högt.
Källa: DN

Etiketter: konsumtion klimat

Kommentera gärna:

Senaste kommentarer

-

Bloggarkiv

Länkar

Senaste inläggen

Etikettmoln